måndag 19 september 2011

Modiga måndag: Kokade plagg

Jag börjar den nya inläggsserien med modiga måndag där jag kommer visa och testa olika sätt att förändra sina kläder på. Det första "receptet" är på hur man kokar plagg för att få dem att passa eller värma bättre. Receptet är hämtat från Modemanifestet av Sofia Hedström.

Det man behöver är:
Bild från IKEA

En stor gryta


En kofta eller annat valfritt plagg du vill göra mindre/varmare

Gör så här:
  1. Koka upp vatten i en stor gryta. Lägg i plagget.
  2. Låt plagget koka i 5 minuter. Kyl plagget i kallt vatten och låt det torka. Prova.
  3. Upprepa om det krävs.
Att koka t ex ulltröjor eller jackor ska göra förbättra deras förmåga att värma och funkar även bra om du vill krympa ett plagg någon storlek. För att jeansen ska få en bättre passform kan man koka dem och sedan bära dem tills de torkar. Glöm inte bort att kyla ner dem först bara! 
Bild från Luhluu
Jag har själv testat det här med ett par jeans och resultatet blev riktigt bra! Den enda nackdelen var att det var mycket stretch i dem så de var fortfarande förstora trots att jag krympt dem och därför gav jag dem till min mamma.

De andra kategorierna i serien kommer att vara:
Tipstisdag, Omtänksamma onsdag, Tänkvärda torsdag och Fina fredag.
Hoppas ni kommer gilla det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...