måndag 5 september 2011

Mitt modemanifest

I april läste jag boken "Modemanifestet: de stilsmartas handbok" av Sofia Hedström och blev genast inspirerad att göra mitt eget modemanifest, fast i bloggform. Månaderna gick och jag kom mig aldrig för att börja, tills nu.

Idag, 5/9 -11, börjar jag mitt shoppingfria år. Det är 365 dagar utan shopping, inga nya kläder, inga nya skor, inga nya accessoarer. Inte ens nya underkläder och strumpor är välkomna in i min garderob under det kommande året.

Varför utsätter jag mig för det här? Jo, för jag vill ändra mitt tänk och beteende när det gäller kläder. Jag har en garderob som är full av kläder men ändå känns det nästan alltid som om jag inte har något att ha på mig. Jag vill genom att inte köpa något nytt utmana mig själv till att tänka mer kreativt och återanvända det jag redan har istället för att springa till närmaste affär när garderoben krisar. Jag ska gå från "inget att ha på mig" till "möjligheterna är oändliga".

Mitt modemanifest är dessutom lika mycket ett socialt experiment som en personlig utmaning. Jag vill veta hur personer i min omgivning reagerar på ett år utan shopping. Kommer de vara uppmuntrande och stödja mitt val eller kommer jag att möta mycket motstånd? Är det någon som kommer haka på och välja att gå samma väg?

Mitt förhållande till kläder är komplicerat. Precis som många andra köper jag den obligatoriska fredagsklänningen om det vankas festligheter och jag "inte" har något att ha på mig. Jag shoppar som belöning, jag shoppar som tröst och jag shoppar som umgänge. Det mesta i min garderob är billiga plagg från de rikstäckande kedjorna. Detta gör mig illamående samtidigt som jag gillar kläderna jag äger.

Detta är en paradox då jag egentligen vill jag ha plagg som jag älskar och som håller. Kläder som inte går sönder efter en vända i tvättmaskinen och som mina barnbarn kan ärva när jag dör. Orginal, dyrgipar. Kvalitet framför kvantitet. Men ändå har jag fastnat i en ond spiral där kedjornas låga priser och nyhetens behag är viktigare än hantverket och kvaliteten.

Målet med det här manifestet är att jag ska kunna säga att jag är en stilsmart person. Detta innebär att om ett år ska jag veta vad jag äger, kunna min stil, trendvägra, motstå shoppinglustarna, förstå konsekvenserna som nya kläder innebär, älska mina kläder och vara en del av det klädsamma kretsloppet.

Det handlar alltså inte om att bojkotta mode utan att lära känna mig själv och min stil samt att bli en mer medveten konsument. Mode är inte bara att köpa nytt, nytt, nytt. Det finns många fler aspekter och jag vill lära mig mer samt dela med mig av vad jag lär mig.

Jag vet att jag inte är den första och, förhoppningsvis, inte den sista som vill shopping-detoxa och starta ett mer hälsosamt förhållande till kläder och mode i sig. Skillnaden mellan mig och de andra som skriver liknande bloggar är att jag inte bara kommer dela med mig utav mina personliga erfarenheter utan jag kommer också ge er tips och trix om hur man förnyar sin garderob utan att köpa nytt.

Hoppas att ni följer med mig på min resa och kanske också hakar på längs vägen.
Önska mig lycka till, det kommer bli ett spännande år!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...