torsdag 8 september 2011

Fröken H testar: Rockabilly Ponytail

Resultatet av dagens lek.
På lördag ska jag och några tjejkompisar på ett Rockabilly-party i Västra götaland. Eftersom jag inte äger  några kläder i den stilen tänkte jag göra något kul med håret istället. Hår är ju ett väldigt bra sätt att förnya sin look på utan att köpa något nytt!

Jag ville testa något nytt eftersom jag tror att många kommer ha den typiska 'bullen' på huvudet och jag har själv haft en sådan många gånger förut. Den här gången fick Betty Page stå för inspirationen och för att slippa klippa mig valde jag att rulla upp mitt lugghår  för att skapa en typisk Betty-lugg.



Härliga Iris från ILoveGerardo på youtube fick lära mig tekniken och i alla fall två timmar har spenderats åt att perfektera rullandet. Det är mitt första tips när man ska testa en ny uppsättning eller liknande, öva, öva, öva! Vad har jag då lärt mig av dagens övande?

  1. Det krävs någon form av hårpomada, mjukvax eller annat utslätande men inte stelnande hårklet för att det inte ska bildas en massa småhår som är överallt. Tyvärr hade jag inte något sådant tillhands idag så jag får åka hem till föräldrarna och se om de har något som jag kan låna.
  2. Det hjälper faktiskt att locka luggen först! Testade att göra det med både rakt och lockat hår, det lockade fick bäst resultat. Jag använde en väldigt smal locktång.
  3. Rulla upp den så långt som du vill att luggen ska bli lång. Det sitter bättre än om man rullar upp, sätter fast den och sedan drar ner den. Det slutar bara med att luggen lossnar och du får börja om igen.
  4. Pilla inte! När du fått ett dugligt resultat, låt håret vara. Vet inte hur många gånger jag hade en bra lugg och sedan tänkte att "om jag bara flyttar lite där..." så rasade hela skiten ihop.
  5. Släpp inte taget. Iris säger det i videon och jag håller med, har du lyckats rulla upp luggen släpp inte innan den sitter fast!
  6. Slutligen, practice makes perfect. Öva och åter öva, speciellt om detta är något du inte testat innan. 
Har hela morgondagen att öva på också innan det gäller på riktigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...