onsdag 7 september 2011

Mitt modemanifest: Reglerna

Kommer nog tillbringa rätt mycket tid så här framöver...
I mitt första inlägg förklarar jag varför jag inte kommer att shoppa någonting nytt på ett helt år. Om du inte läst det ännu, läs det här! För att klara det har jag bestämt att jag satt upp några regler som jag ska leva efter.

Mina nya livsstils regler är:
  1. Inga nya kläder på ett år. Detta innefattar skor, smycken, underkläder, strumpor, träningskläder och second hand. Ska jag klara ett år är det bäst att gå cold turkey! Meningen är inte att jag ska fylla garderoben till bristningsgränsen med second hand i stället för nyproducerat, även om det rent teoretiskt är bättre.
  2. Jag får låna eller byta till mig kläder av vänner eller familj. Detta i fall att det dyker upp en situation där jag verkligen inte har rätt kläder, t ex en slalomresa till Sälen. 
  3. I stället för att köpa nytt ska jag göra om kläder jag redan har. För att kunna göra detta får jag köpa nytt tyg, knappar, nål, tråd och vad jag kan tänkas behöva för att kunna göra om plagget. Helst ska även dessa vara second hand eller byte/gåva från någon som redan hade det.
  4. För att fylla 'hålet' som blir av att inte shoppa får jag inte fylla det med andra onödiga saker som jag inte behöver. Detta innebär inga nya böcker, tidningar, ny teknik eller inredning om det inte verkligen behövs eller kan hjälpa mig att klara året på något sätt, t ex faktaböcker eller "gör-det-själv-böcker". Även här gäller devisen second hand först.
Fyra ganska enkla regler att följa,  men jag tycker det är bättre med några få enkla än en massa detaljstyrning. Har klarat av att leva som jag lär i tre dagar, hoppas det kommer gå bra de resterande 362 dagarna. 

1 kommentar:

  1. Heja dig! Och tack för kommentaren hos mig! :-) Det kommer att gå prima, jag vet. Är bara lite avis på dig som verkar kunna hantera nål och tråd... ;-) Ge mig en bilmaskin och jag bilar gärna upp ditt golv, men med en symaskin är jag helt lost! ;-0 Kram o lycka till nu.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...