onsdag 28 september 2011

Fröken H testar: Klädbytarkväll

I fredags var jag på en klädbytarkväll hemma hos en tjej som bor på samma gata som jag. Vi var 12-13 tjejer som samlades hemma hos henne med kläder som vi inte längre ville ha men trodde att någon annan kanske skulle tycka om. Det blev en hel del kläder att rota igenom i princip hela  vardagsrummet var fullt med kläder. Lite häftigt att se hur mycket saker man samlar på sig under åren.

Tjejer som rotar efter ett fynd
Kläder, skor, väskor, smycken och oanvänt smink var välkommet att bytas bort och jag hade med mig en stor kasse med kläder. Hade hunnit samla på mig en hel del under åren som jag studerade och en del var nästan oanvänt.

Lite smycken som folket hade med sig.
Tanken med en klädbytarkväll är att det ska vara ett vänligt sätt att "shoppa nytt", med tanke på plånbok, miljö och arbetsförhållanden för de som tillverkat kläderna. Dessutom får kläder som inte använts på länge en chans att bli använda på nytt och öka sin livslängd.

Tyvärr använder vi bara 5 procent av kapaciteten som våra kläder har och det förbrukas, enligt Naturskyddföreningen, 40 procent med kläder och textilier än för nio år sen. Det blir runt 15-20kg kläder per person! Dessutom bärs ett plagg i genomsnitt sex gånger och det utan att ha någon koll på vart plagget kommer ifrån eller i vilka förhållanden det har tillverkats. Därför är det väldigt bra med klädbytarkvällar då man minskar plaggens påfrestning på jorden och får en chans att förnya sin garderob. 
Källa: svd.se

Det finns även andra sätt att shoppa smart på t ex kan man shoppa i sin egen garderob innan man köper något nytt, leta på bloppisar där modebloggare säljer ut sina i princip oanvända kläder, använda sig av lånegarderob/klädbibliotek (finns bl.a. i Stockholm, Malmö & Umeå), köpa secondhand och att handla miljömärkt.

Mina fynd!
Eftersom jag aldrig varit på en klädbytarkväll tidigare visste jag inte vad jag skulle förvänta mig. Trots ovanan och ingen som helst ordentlig förberedelse fick jag med mig lite plagg hem. En jacka från Blend, ett spetslinne från Lindex, en basker från H&M, ett par örhängen från H&M och ett armband med okänd avsändare. Gillar verkligen alla plagg och ser fram emot att bära den. 

Jackan behövs visserligen lagas och bytas knappar på men är i övrig fint skick och har fin passform. Den kommer nog bli favoriten när kylan tränger sig på senare i höst och även så baskern, det enda tråkiga är att vi inte får ha huvudbonad på oss på jobbet så användnings tillfällena blir nog bara till och från samt under helgen.

Smycken som jag bytte till mig.
Om du har blivit inbjuden till en klädbytarkväll tycker jag verkligen att du ska ta chansen att gå. Kom bara ihåg att komma hyfsat tidigt och ta med dig kläder som du verkligen kan tänka dig att byta bort, det är inte så kul om du ångrar dig mitt i allt ihop. Utöver detta är mina tips till dig som ska på/ska ha klädbytarkväll:
  • Ha en lista med saker du behöver i huvudet eller nedskriven. Det hade inte jag och jag blev nästan överväldigad av alla plagg.
  • Tänk kvalitet i stället för kvantitet, det tjänar alla på!
  • Om ni är hos dig, tänk på att ha plats att ha kläderna på så att alla kan se dem enkelt och ha gärna en stund i slutet där alla får visa upp sina fynd och få reda på vem som haft det tidigare.
  • Ta med så lite trasiga, smutsiga och oanvändbara kläder som möjligt. Trasiga kläder går att laga men de är nog inte så eftertraktade bland de andra tjejerna.
  • Skänk det ingen annan vill ha till välgörenhet eller sälj på tradera/loppis om det är något att ha.
Ha så kul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...