torsdag 2 maj 2013

Fröken H testar: Återfuktande hårmask med kokosolja och honung


Jag läste någonstans på nätet för några månader sedan att kokosolja är bra för håret och snubblade sedan över det här receptet via ett youtubeklipp och tänkte nu efter att ha provat det några gånger dela med mig av det till er.

Det ni behöver är:
  • En liten kastrull
  • Ekologisk kallpressad kokosojla (inte samma sak som kokosfett, finns vid olivolja etc.)
  • Närpoducerad/ekologisk honung
  • En sked och en skål (som jag glömde att ta med på bild)
Gör så här:

Ta 0,5-1 matskedar av kokosoljan och lägg den i kastrullen, gör samma sak med honungen. Mängden är beroende av längden på ditt hår. Har du långt hår ta mer, om det är kort ta mindre.



Blanda ihop ingredienserna tills de är en enda massa och ställ kastrullen på spisen.


Smält ihop ingredienserna på låg värme under omrörning. Det går ganska snabbt så det gäller att vara med.


Häll över den smälta blandningen i en skål. Känn efter om den är för varm, om så, låt svalna en stund innan ni går vidare till nästa steg.


Använd händerna för att fördela blandningen i håret, börja uppifrån och arbeta er nedåt. Jag rekommenderar att borsta igenom håret innan så slipper ni att de lösa hårstråna fastnar i fingrarna. Låt masken verka i 15-20 minuter och undertiden som ni väntar kan ni läsa mer om vad kokosolja är bra för här eller vilka andra sätt du kan använda kokosolja på till kroppen här.


Och så här blir resultatet! Håret känns friskt, mjuk och blir väldigt glansigt efteråt. Jag rekommenderar er verkligen att göra den här hårmasken en till två gånger i veckan. Unvik dock att överdosera annars kan ni få göra som jag gjorde första gången och tvätta håret med diskmedel för att få ur överskottsfettet.


Ta hand om er!

2 kommentarer:

  1. Det låter intressant, den där hårmasken. Ska nog testa. Men måste bara inhandla kokosolja först.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det tycker jag! :) Den från Kung markatta är riktigt bra och inte så dyr heller, om man tänker på hur mycket man kan göra med den :)

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...