onsdag 15 maj 2013

Fröken H lagar: Broccoli- och ostsoppa


Long time no see. Nu är det flera veckor sedan jag la upp en fröken H lagar och det beror inte på att jag inte ätit, utan på att jag inte har lagat så mycket mat på egen hand det senaste utan har överlämnat det ansvaret till min älskade sambo (som det faktiskt oftast är). 

Men förra veckan slutade jag tidigt och då hjälptes vi åt att laga mat och resultatet blev den här oerhört goda och krämiga soppan. Det här behöver ni för 6 portioner och, som alltid, välj ekologiskt där ni kan:
  • 25g smör
  • 1 hackad gul lök
  • 2 tsk hackad färsk dragon (+ lite till garnering)
  • 450g skalad potatis som är skuren i bitar
  • 1,7 liter grönsaksbuljong
  • 700g broccoli, delad i små buketter
  • 175g cheddarost
  • 1 msk hackad persilja
  • Salt och peppar
  • Bröd till servering
Smält smöret i en tjockbottnad kastrull. Lägg i löken och stek den mjuk, ca 5 min. Rör om då och då. Tillsätt färsk hackad dragon, broccoli och potatis, smaka av med salt och peppar och blanda väl. Häll i buljongen och låt koka upp. Låt sjuda i 15-20 minuter, tills potatisen är mjuk.

Lyft bort kastrullen från spisen och häll över allt i en matberedare. Mixa soppan slät och häll tillbaka den i kastrullen. Riv osten och kör ner den i kastrullen tillsammans med persiljan och värm försiktigt, men låt inte soppan koka! Ös upp i soppskålar, garnera med dragon och servera med en bit bröd. Smaklig måltid!

Ta hand om er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...