söndag 10 mars 2013

Veckans frestelse: Chelsea boots

Klassiska chelsea boots i modellen Chatterly från Loake
Förra veckan gick mina chelsea boots från HÖÖKS, som jag haft i flera år, sönder. De är bortom all repair då det är sulan som har spruckit och det går tyvärr inte byta sula har min skomakare konstaterat. Detta innebär alltså att jag behöver ett par nya då det är de skorna som jag använder mest till vardags och som fungerar bäst under den svenska vintern.

En klassisk modell i naturgarvat läder från Swedish Hasbeens
Helst av allt vill jag ha ett par svarta i klassisk modell som dessutom är gjorda i naturgarvat läder. Inte en helt omöjlig kombination kan tyckas men efter att ha kollat runt på nätet har de flesta jag hittat varit bruna, för klumpiga, haft onödigt teddyfoder (som de från Swedish Hasbeens ovan, hade de inte haft det skulle jag slagit till direkt) eller inte tillräckligt klassiska.
En bubblare med remmar, även denna från Loake

På grund av detta har jag bestämt mig för att också kolla efter skor i konventionellt läder som har en utbytbar sula vilket innebär att det går att förlänga livslängden på dem till nästan en evighet och i sin tur är bättre för miljön. 

Dock känns det lite dumt att köpa vinterskor nu när vintern snart är över och jag har därför bestämt mig för att vänta tills hösten kommer igen innan jag bestämmer mig för vilka skor jag ska köpa. Förhoppningsvis har det kommit ut lite fler ekologiska chelsea boots i den modellen som jag eftersträvar, annars får jag bita i det sura äpplet och köpa ett par vanliga med utbytbar sula.

Ta hand om er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...