tisdag 8 januari 2013

Tipstisdag: Schampo från Urtekram


För ett tag sedan köpte jag ju nytt schampo och balsam från Urtekram på Ica och lovade att ni skulle få höra en recension när jag använt dem ett tag. Nu har jag använt dem i ungefär två månaders tid och hunnit bilda mig en bra uppfattning.

Först och främst älskar jag lukten, den luktar gott av björk och det påminner mig om midsommar bastun då man har färska björkkvistar i. För det andra tycker jag att serien fungerar väldigt bra. Har testat andra  ekologiska schampon men inga har funderat lika bra som detta. Det tror jag först och främst beror på att detta är specifikt anpassat för hår med mjäll, vilket jag har. Det som gör mig mest glad är att det inte innehåller de konventionella medlen för att bekämpa mjäll som är mycket giftiga för vattenlevande organismer.

Schampot är lätt att applicera tack vare en praktisk pumpflaska och fördelas enkelt i håret vilket jag har upplevt varit problem med med andra schampon jag testat. Bäst resultat blir det om man gör som det står på förpackningen och låter schampot sitta i håret i några minuter innan man sköljer ur det. 

Även balsamet har den praktiska pumpflaskan vilket gör det lätt att applicera. Jag upplever att balsamet återfuktar väldigt bra och lämnar håret väldigt mjukt och blankt. På förpackningen står det att man ska  ha det i hela håret och även i hårbotten, det har jag dock upplevt som att det gör mitt hår för fett och att jag behöver tvätta håret oftare. Därför hoppar jag över det steget. I övrigt är konsistensen lite annorlunda mot andra balsam, den är lite lösare och det beror nog på att den inte innehåller något förtjockningsmedel som vanliga balsam gör. Oavsett så vänjer man sig väldigt snabbt och resultatet är minst lika bra, om inte bättre än vanliga balsam efter som det innehåller naturliga oljor.

Det jag tycker att de kunde ha gjort bättre är en snyggare design på förpackningen och tyvärr måste jag varva med konventionella mjällschampon ibland då jag har en ganska kraftig mjällbildning som schampot inte riktigt klarar. Dock fungerar det säkert jättebra för någon som inte har lika stora besvär som jag.

Avslutningsvis tycker jag att serien fungerar riktigt bra, gör håret rent och fint och balsamet återfuktar riktigt bra. Serien är inte speciellt dyr, någonstans runt 50kr/st, vilket gör att det enkelt kan konkurrera med konventionella schampon och balsam. Dessutom är det lätt att komma över och behöver inte beställas via en webshop då det finns på Ica, utvalda coop butiker samt hälsokostaffärer. För att läsa mer om företaget Urtekram klicka här.

Betyg: 4 av 5

Ta hand om er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...