onsdag 9 januari 2013

Fröken H testar: Ekologiskt godis


I lördags när vi var till affären så trillade jag över Ekorrens ekologiska smågodis från Sjölunda Gård. Kul, tänkte jag och köpte mig en påse för att prova och se om de kan matcha de konventionella alternativen på marknaden. Innehållet är precis som påsen säger helt ekologiska råvaror, inga konstgjorda färg- eller smakämnen och inga syntetiska sötnings- eller koserveringsmedel.

Läser man innehålls deklarationen är de mycket noga med att skriva ut om ingrediensen är ekologisk och från vilka frukter de tagit smakerna eller frukterna ifrån. Något jag tycker är toppen är att de även använder sig av vegetariskt gelatin så kallat agar-agar.

Så vad tyckte jag om godiset? Det var faktiskt väldigt gott och smaken var toppen på alla bitar (om än lite stark för de röda). Det som gör att betyget dras ner lite är dock konsistensen. Det fanns tre olika former på godisarna i påsen maskar, björnar och frukter och maskarna var jättebra medan björnarna och frukterna påminde alldeles för mycket om marmeladgodis för min smak (jag hatar marmeladgodis, fick alltid en låda med Fazer Pihlaja av min morbror när vi hälsade på dem i Finland när jag var liten. UÄCK!). Trots detta tycker jag definitivt godiset är värt sina 23,90.

Betyg: 3,5 av 5

Ta hand om er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...