tisdag 1 juli 2014

Vardagsbetraktelser: Juni genom instagram

Herregud vad tiden går fort! Redan 1:a juli och min semester är definitivt slut, men jag tror att det är mycket sommar kvar. Innan vi går vidare och njuter av allt det fina som juli har att erbjuda tycker jag att vi kikar på vad som hände i juni. Om ni vill följa mig på instagram så heter jag froken_h där.

Juni började med saffransglass till frukost innan vi åkte hem med båten från Gotland. På båten ritade jag ett eget litet frimärke, inspirerat av resan. Som en glad överraskning när jag kom hem hade mitt examensbevis äntligen kommit, efter en evighets väntan. Eftersom flyttlasset skulle gå första helgen i juni var vår lägenhet i ett smärre kaos större delen av tiden med lådor både högt och lågt. Mitt upp i flyttpackandet hann jag att göra i ordning min bästis hår inför hennes brors bröllop. Tack för frukosten Elin!

Nationaldagen firades med att vi flyttstädade in i huset, eftersom de som haft det innan inte gjort det ordentligt. Någon mer som alltid har den oturen vid flytt? Sista kvällen i lägenheten bjöd på en vacker syn med dubbla regnbågar och första kvällen i huset bjöd på ett efterlängtat lugn. Vi passade på att byta vår gamla, droppande kran mot en ny miljövänlig variant och så firade jag och Eric nio år tillsammans, med ett ekologiskt vin såklart.

Att flytta tär på krafterna så jag var extra glad att jag hade semester och kunde lägga mig på soffan en stund för att vila. Sommaren kom på ett kort besök och vi passade på att grilla och vara ute så snart vi fick möjlighet. En helg åkte vi in till Karlstad, gick på tidens melodi, åt glass, provade klänningar och köpte inredning på myrorna. En fin semestersyssla.

Natten vi kom hem från Karlstad (efter en mycket trevlig middag i Forshaga) ägnade vi åt nattarbete. Det här med att inte ha några nära grannar passar oss alldeles utmärkt. Pionerna blommade riktigt fint och det var självklart tvunget att förevigas. Jag passade även på att ta min första löprunda på evigheter under en ljum junikväll, jag sprang 4,5km av bara farten. 

En annan kväll bjöd på en lite vackrare utsikt än vanligt då vi ännu en gång belönades med en vacker regnbåge och i samma veva kom och gick midsommar. Bordet dukades med blandat porslin och blommor, i gamla läskflaskor, direkt från trädgården.

Mamma skänkte mig lite gamla gardiner från huset vi bodde i när jag var liten och bland dem hittade jag en underbar spetsgardin. Den fick genast pryda vårt matsalsbord. En söndagskväll åt vi hemmagjorda chili- och basilikaburgare tillsammans med en lika hemmagjord coleslaw. Följande måndag bjöd naturen på ett vackert morgonljus, som nästan gjorde det faktum att jag var gräsänka i tre dagar lite lättare. Något som verkligen gjorde det lättare var en skål med jordgubbar, grädde och glass tillsammans med en fin vän på kvällen. Den 25:e juni var jag en stolt tjej som härmade Rosie the Riveters "we can do it"-pose efter ett lyckat föredrag inför 50 okända personer.

Dagen efter föreläsningen bar jag min Lars Wallin t-shirt, som jag fått som tack för att jag kom och pratade, med stolthet. Sista helgen spenderades i ösregn på diverse olika loppisar tillsammans med min mor och make. Vi passade även på att sy gardiner till vardagsrummet, mamma och jag, av gardiner som hon fått av sin mamma för 30 år sedan och smaka på jordens godaste honung. Direkt från lokala bin. Helt klart ett fint sätt att avsluta en månad och en semester på.

Ta hand om er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...