onsdag 2 juli 2014

Funnet och förvärvat: Chiffonjé, klappstol, 40-talshatt och blandade tyger


God morgon! Kommer ni ihåg att jag sa att det inte blivit värst mycket shopping under 2014? Det ändrades under förra helgen. Visserligen är allt second hand och mycket ärvt, vilket inte tär på kontot nämnvärt mycket.

Först ut är denna chiffonjé i furu som tidigare stod i mina svärföräldrars källare. Den är underbar och passar utmärkt i vårt "trapphus" där den får agera skrivbordshörna. Jag har dock inte bestämt mig för om jag ska måla den eller inte ännu, time will tell.


Oavsett vad jag bestämmer mig för har den i alla fall väldigt vackra detaljer med lådor och knappar.


Under en loppisrunda hittade Eric två fantastiska saker (varav en jag glömde fota), nämligen en kaffekvarn från Husqvarna och en mjölksyrnings kruka. Kommer bli perfekt till hösten när det är dags att mälta malt och syra grönsaker. Duken på bordet är även den ny och har tillhört min mor tidigare.


Ett annat fynd som vi gjorde var den här klappstolen som får bo utanför vår sovrumsdörr (ignorera den urfula sladden på golvet). Jag tycker den är urcharmig med sitt gobelängtyg och sina snidade detaljer.


Av mamma fick jag även ett nytt överkast till sängen som min mormor virkat en gång i tiden. Hon var verkligen urduktig på att handarbeta och har gjort mängder av vackra saker till hemmet med sina händer.


Jag fick även en hög med blandade tyger av mamma, även de efter mormor och så hittade jag lite dukar + annat tyg på en av mina favoritloppisar som kommer användas i framtida projekt.

Sist ut är en underbar hatt som jag hittade på samma ovan nämnda loppis och ett par gardiner som jag och mamma sydde i helgen. Jag gissar på att hatten är från 40-talet, en tid då hattens status var enorm p g a att materialbristen begränsade möjligheten att bära fina kläder.

Gardinerna var från början ett par längder som vi sydde om till två kappor för att passa in i vårt hem. Jag tycker verkligen att det är underbart när saker får gå igen. Vad har ni fyndat det senaste?

Ta hand om er!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...