onsdag 3 april 2013

Omtänksamma onsdag: Att handskas med magkatarr


God morgon! I dag blir det ett lite annorlunda omtänksamma onsdags inlägg, istället för att handla om miljö så ska det handla om hälsa. Jag hade ett ganska tufft år under 2012 rent hälsomässigt, bland annat var jag sjuk ofta, fick problem med ryggen och dessutom blev jag diagnoserad med magkatarr

Det är egentligen inte fruktansvärt allvarligt för mig och till större delen av tiden märker jag det inte ens men nu har jag haft en period då magen har bråkat med mig och jag har varit tvungen att sjukskriva mig två gånger under den senaste månaden p.g.a. magen. Därför så tänkte jag lyfta fram lite sätt som man kan ta hand om sin mage och förebygga problemen innan de uppstår. Här är mina bästa tips:
  • När det är som mest akut, ta omeprazol eller annan medicin mot sura uppstötningar. Mina är receptbelagda men det finns bra receptfria på marknaden. Följ alltid beskrivningarna i förpackningen och besök läkare om det inte blir bättre.
  • Ät något som är snällt mot magen, gärna bröd, skorpor eller kex. Det hjälper att suga upp överskottsyran och håller magen sysselsatt. Frukt, kokt mat, osaltade nötter och vatten är också bra.
  • Minska intaget av alkohol och undvika fet, stark mat.
  • Stressa mindre, jag handskas med min stress med hjälp av mindfulness. Tog en kurs när jag läste på högskolan och sedan dess har det varit mycket bättre. Vila är också viktigt
  • Sist men inte minst, om det inte blir bättre efter en vecka - gå till läkaren! De finns där för din skull och man ska inte må dåligt i onödan.
Ta hand om er och magen!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...