tisdag 24 januari 2012

Tipstisdag: Gudrun Sjödén

Bild från Gudrun Sjödéns hemsida
Vinnaren av årets H&M-stipendium för hållbarhet under Ellegalan 13/1-12 blev Gudrun Sjödén som har använt sig av bland annat ekologisk bomull tillverkningen sedan 1992.  Gudruns mål är att designa kläder med lång livslängd, slitstyrka och tidlös design. Gudrun tror att det viktigaste för att minimera negativ miljöpåverkan är att inte förbruka så mycket och hon försöker leva som hon lär.

Det tankesättet har hon även tagit med sig in i företaget och har därför valt att vara så aktsam som möjligt, t ex genom att använda ekotrikå från Grekland, välja båt istället för flyg samt minska användandet av kemikalier, plast och förpackningar.

Gudrun under Ellegalan 2012, bild härifrån.
"Det här priset är ett bra avstamp för att medvetgöra en fortsatt diskussion om hållbarhet och påverkan och fortsätta att nå ut med mina hjärtefrågor" säger Gudrun till Elle.se om stipendiet.

Jag tycker att det är bra utav Elle och H&M att uppmärksamma företag som försöker att minimera sin påverkan på miljön även om jag inte tycker att just Gudruns kläder är min stil. På gudrunsjoden.com kan ni läsa mer om märket, deras visioner och spana in kläderna. Det går även att ta sig vidare till deras vintageshop. Jag vill se fler sådana här initiativ!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...