torsdag 15 augusti 2013

Vardagsbetraktelser: London, del 1

God morgon! Nu kommer första inlägget om min mastodontresa till London. jag har valt att visa flera dagar i varje inlägg eftersom det skulle bli hundratals inlägg annars. I detta första kommer ni få se bilder från första dagen då vi åkte från Arlanda och andra dagen när vi shoppade och turistade lite. Jag varnar er redan nu, det kommer bli ett bildintensivt inlägg. Så, då har jag varnat er. Nu kör vi.

Onsdagen 31/7 åkte vi hemifrån redan kl 09.00 på morgonen eftersom planet skulle lyfta kl 14.00. Väl framme på Arlanda (efter en 3h bilresa, incheckning av bagage och letande av gate) var det dags för lunch. Det blev den första baguetten av många med en ramlösa. Väldigt god, dock fick jag ett skavsår i gommen efter att ha munchat chips hela vägen i bilen.

Vi flög med Norwegian, det "grönaste" flygbolaget med jättetrevlig personal. Personligen älskar jag att flyga, speciellt när det inte är så mycket moln och man ser marken nedanför.

Väl framme i London tog vi tåget från Gatwick till Victoriastationen och sedan tunnelbanan till South Kensington där vi bodde på Imperial College i deras studentlägenheter som de hyr ut över sommaren. Så här såg vårt rum ut innan vi möblerade om så att vi fick ligga bredvid varandra.

Efter att ha inackorderat oss och njutit av den fina utsikten från nedrebotten gick vi till kvarterskrogen  (ett studenthak) för att äta lite mat och dricka öl, för vad dricker man annars i London? Denna gången blev det dock en Indisk öl.

Och indisk mat, mums!

Efter maten tog vi en liten promenad till de kungliga parkerna Kensington Gardens & Hyde Park eftersom det ändå var runt hörnet. Vi passade också på att se lite skulpturer, här nedan ser ni Isis och Peter Pan. Det var det sista vi gjorde dag ett innan vi knatade tillbaka till hotellet igen för att sova.

Dag två (eller ett beroende på hur man räknar) tillbringade vi, som jag nämnde tidigare med lite shopping och en hel del turistande. På bilden nedan ser ni min fästman Eric utanför Harrods, vilken snygging va? ;)

Efter ett X antal timmar inne på Harrods, där jag bland annat köpte mina bröllopsskor, (underbart ställe, kändes som inget dåligt kunde hända där) var det dags för lunch. Vi letade reda på den närmaste puben och beställde mat. Jag åt vegetarisk burgare och Eric åt en kycklinggryta.

Efter lunch och en tur tillbaka till hotellet för ombyte, det var seriöst 30 grader i skuggan, åkte vi vidare till Selfridges för att kika på lite mer överdriven lyx. Bland annat besökte vi Chiristian Louboutin en gång till.

Eric, mycket glad att det fanns soffor att sitta i.

Skor i glaskupa, känns som askungen möter skönheten och odjuret. Skulle lätt kunna tänka mig att ha det här hemma.

Efter att ha tröttnat på all oändlig lyx tog vi oss till Marble arch för att hoppa på en turistbuss med öppet tak. Också en självklarhet att göra i London tyckte vi. Här åker vi förbi fontänen vid Marble arch och som ni kan se var det så varmt att folk frivilligt badade i fontänerna.

Vi åkte förbi lite fina hus som man kan bo i,

fina parker där man kan lata sig och kanske läsa en god bok,

och pubar med god mat och dryck.

Efter en stunds åkande kom vi till National Gallery och Trafalgar Square.

På torget hade de målat en tupp blå. Det var tydligen något konstprojekt som jag inte kommer ihåg namnet på. vi såg även några blåmålde träd på en annan plats.

Och vid den stora fontänen njöt folk av det fina vädret.

På pelaren stod Lord Nelson själv och hälsade oss välkomna. Sedan bar resan vidare mot Westminster och Big Ben.

Och London Eye såklart.

Vi åkte även förbi Sankt Pauls-katedralen, dit vi gärna hade gått upp för att se staden uppifrån.

Istället bar färden vidare så vi även fick se Tower Bridge och ett krigsskepp från andra världskriget. På detta skepp ser man den enda Union Jack-flaggan i hela London eftersom den är den enda som sitter på en träpinne. Alla andra flaggor heter egentligen Union Flag. Kul fakta som kanske kan hjälpa er på ett quiz någon gång.

Självklart åkte vi förbi Towern också. Här hoppade vi av för att ta en båt längst Themsen ner till Westminster igen.

Glada båtmänniskor.

En karta och vatten krävs för att klara en dag i London.

Vid Westminster steg vi av båten och väntade på nästa buss som skulle ta oss vidare på rundturen. Självklart måste man posa lite turistigt framför den berömda klockan när det är första gången man är i stan. När bussen plockade upp oss höll solen på att gå ner och gav det mest magiska ljuset på Westminster Abbey.

En ganska mäktig kyrka och en definitivt häpnadsväckande byggnad. Kan inte förstå att man kunde bygga så stort och vackert förr.

Framme vid Marble arch igen bestämde vi oss för att sätta oss ner i Hyde Park och bestämma oss för vad vi ville äta. Det var fantastiskt vackert så man kunde nästan äta sig mätt på utsikten.

Eric och jag, mycket glada över att vara just där vi var. Jäkligt hungriga dock.

Därför slutade det med efter ett misslyckat resturangbesök (vi åkte till helt fel håll, jag är värdelös på att läsa kartor och hålla koll på gatunamn) med att vi köpte varsitt paket med picknickmat på Saintbury's och satte oss i Hyde Park (nära Hyde Park corner) för att äta kvällsmat.

Jag åt vegetariskt igen, kändes som det självklara valet.

Som avslutning på det här inlägget bjuder jag på vår vackra middagsutsikt som vi njöt av innan vi promenerade tillbaka till hotellet för att lägga oss efter en mycket händelserik dag. Och om ni orkat läsa hela vägen hit ner, cudos till er.