onsdag 2 november 2011

Omtänksamma onsdag: tvätta smart


Det man ska tänka på när man tvättar är att inte överdosera tvättmedlet, fylla tvättmaskinen och undvika förtvätt och sköljmedel. Om man tvättar i 40° istället för 60° halveras energiförbrukningen och man behöver väldigt sällan använda 90°. Helst av allt ska man tvätta mer sällan och inte slänga allt i tvätten så fort man använt det. De flesta plagg går att använda en dag till och det finns material som blir lika fräscha av att vädras som att tvättas, ylle t ex. Glöm inte att använda miljömärkt tvättmedel när du tvättar.

Det här är saker jag lever efter och det är inte så svårt som det låter. Har faktiskt upplevt att livet blivit lite enklare t o m efter att jag började använda mig av de här riktlinjerna. När jag slutade med sköljmedel var jag rädd för att kläderna skulle bli hårda och obekväma, men så blev det inte. Jag upplever att de är lika sköna som förut men att tvätten inte sliter på dem lika mycket längre och det i sig förlänger ju deras livcykel. Och det är ju bra.

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Jag vill berätta att jag precis upptäckte din blogg och tycker att den är helt fantastisk!
    Jag hoppas innerligt att du fortsätter med den. Även om jag själv är dålig på att kommentera, ska du veta att du har en trogen följare.

    Må fint!
    /Åsa

    SvaraRadera
  2. Hej Åsa!

    Tack så mycket för din fina kommentar. Kommer definitivt fortsätta tills mitt år är slut och dessutom försöka uppdatera lite mer personligt ;)

    Kul att du gillar bloggen! :D

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...