onsdag 23 oktober 2013

Fröken H lagar: Vanljmakroner


När jag fyllde år fick jag en fin liten bok av min mamma med en massa recept på goda makroner. Eftersom det är ett av mina favoritbakverk bestämde jag mig för att testa att baka dessa underbara kakor själv. Jag har hört av väldigt många att de ska vara svårt att baka makroner, men jag tyckte främst att det var pilligt, inte svårt. Så har du lite tålamod, det tar ca 1-2h, tycker jag definitivt att du ska prova. Självklart valde jag så mycket ekologiska ingredienser som möjligt till det här receptet:
  • 190g mandelmjöl
  • 310g florsocker
  • 5 små äggvitor
  • 95g strösocker
Vaniljkräm
  • 1,75dl mjölk
  • 1 ägg
  • 50g strösocker
  • 20d crème caramel-mix
  • 100g smör
  • 1 vaniljstång
Värm ugnen till 150°C. Sikta mandelmjölet och florsockret, och banda ihop ordentligt. Vispa äggvitorna till hårt skum och tillsätt strösocker i flera omgångar under vispningen.

Vänd ner äggvitorna i mandelsockret och arbeta ihop till en jämn, blank smet. Låt makronerna stå och torka i 30 minuter. Grädda makronerna i mitten av ugnen i 10-20 minuter och låt dem sedan svalna innan ni lossar dem från pappret.

Gör vaniljkrämen. Koka upp mjölken tillsammans medvaniljstången som skurits upp på längden. Låt dra i några minuter och skrapa sedan ur alla vaniljfrön och ta bort vaniljstången. Vispa ihop ägg, socker och crème karamell-mixen i en skål.

Häll ner mjölken i blandningen och vispa ihop smeten. Häll blandningen i en kastrull och låt koka upp under ständig vispning. Låt koka i 2 minuter. Ta av kastrullen från värmen och tillsätt hälften av det kalla smöret i den varma krämen. Låt kallna.

Vispa ihop resten av smöret mjukt i en separat skål. Häll i den kalla krämen och vispa i ytterligare 2 minuter. När smeten är helt jämn och slät breds den över hälften av makronerna, och resterande halvor läggs ovanpå som lock.

Ta hand om er!

2 kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...