torsdag 14 februari 2013

Fröken H fixar: Kuddar till utemöbler

I våras bestämde jag mig för att jag skulle göra dynor till våra möbler på balkongen då jag efter mycket letande inte hittat något i affärerna som hade rätt mått eller var tillräckligt tjocka för det behov jag hade av dem. Vi har något som kan liknas vid en l-formad långbänk på vår balkong och detta beror på att jag vill få plats med många personer vid sommarens festligheter och både jag och min sambo ska kunna ligga på soffan och läsa när solen lyser. 

Detta ledde då till att jag utgick från den här videon när jag skulle hitta inspiration till hur jag skulle gå till väga för att göra mina egna soffkuddar:



Whitney, som har gjort videon, är mycket pedagogisk och även om det är en hundsäng hon gör i klippet så kan man använda teknikerna hon visar till många fler projekt, t ex kuddar till utemöbler som jag gjorde.

Eftersom jag inte kunde hitta kuddar i en bra prisklass eller rätt storlek valde jag att köpa en skumgummimadrass från IKEA i storleken 200x80cm och skära till bitar i rätt storlek. Tyget till kuddarna köpte jag från jysk och dragkedjorna köpte jag på Filipstads marknaden aka "oxhälja"

Bortsett från att jag valde att arbeta med skumgummi istället för vanliga kuddar följde jag i stort sett hela tutorialen ovan. Det som jag upplevde var lite besvärligt var att skära till raka kanter ur skumgummin men med hjälp av en vinkel och en ordentlig mattkniv gick det till slut. I övrigt var det väldigt straight forward och ett ganska enkelt projekt att göra. 

Jag rekommenderar verkligen alla att investera lite tid i att ordna sina egna kuddar till uteplatsen för då kan man få dem precis som man vill och det är ganska mäktigt när någon frågar vart du köpt något informera om att du minsann har gjort dem själv. Nu längtar jag tills vintern är slut så jag får njuta av mina egenhändigt gjorda kuddar eftersom jag inte hann göra det under förra sommaren då jag tog för lång tid på mig för att få tummen ur.

Ta hand om er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...