onsdag 18 december 2013

Emilys julkalender: Berätta om en ikonisk/historisk person som inspirerar dig.

Lucka nr 18 Emily Dahls julkalender.

Bilder från Pinterest
Inspireras är inte rätt ord att beskriva mitt förhållande till Marie Antionette, den franska drottningen som miste huvudet i den franska revolutionen, fascination är mer beskrivande. Jag minns första gången som jag hörde om henne, under en historielektion i högstadiet, och blev genast förälskad. Jag plöjde allt jag  kunde komma över och när filmen kom 2006 slängde jag mig över den (gillade den inte alls första gången jag såg den). 

Lyxen och överflöden, den påstådda romansen med Axel von Fersen, maskeraderna och hennes slutgiltiga öde fascinerar mig och läser eller ser gärna något som handlar om henne eller den franska revolutionen, även om intresset har svalnat något på senare dar.

Ta hand om er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...