tisdag 2 april 2013

Vardagsbetraktelser: Mars genom Instagram

 

God morgon tisdag! Då det är ny månad och jag ändå är allmänt veckovilsen så gör vi saker lite annorlunda idag och istället för tipstisdag så bjuder jag på vad som hände under föregående månad. Mars var en märklig men fin månad, den kändes oerhört kort och lång samtidigt, och när jag ser tillbaka på den så har jag hunnit med en massa trevligt. Vill ni följa mig live så heter jag froken_h på instagram.

Mars började med att vi lagade en underbar risotto med mycket glada färger och ekologiska råvaror. Sedan var jag till frisören för första gången på åtta månader, jag blev så nöjd med resultatet och håret luktade som en frisk fruktsallad hela dagen. Första helgen i mars var vi hem till ett par vänner där vi åt god mat, drack vin och umgicks. Jag hade på mig min prickiga klänning och kände mig väldigt fin.


Sedan kom det ett paket från KICKS och innehållet kan ni läsa mer om här. Samma vecka som paketet trillade ner hittade jag också ett par tygskor på loppis, tvingade mig själv att ha på mig dem hela helgen fast det var -5°c ute. Nu står de i skohyllan och väntar på att det ska bli varmare väder. Jag och sambon lagade kött med potatis och sås, vilket faktisk är väldigt ovanligt hemma hos oss. Tillsammans med detta hade vi ju såklart en tomat och rödlökssallad. Vi blev inte bara bortbjudna på mat utan bjöd även hem lite vänner och älsklingens bästis hade på sig världens snyggaste tröja. Även denna kväll drack vi rödvin.


Mamma köpte oss en ananas som älsklingen gjorde en underbar paj på som vi åt en kväll när vi totalt misslyckades med kvällsmaten, ibland är det bra att var vuxen och få bestämma själv. Jag fikade inte bara hemma utan gick till gamla pumphuset och tog en fika tillsammans med den bästa Neva. Den här gången drack jag en varm choklad och åt en dumlepaj, chokladchock delux. Låg även en stund på golvet, har problem med ryggen vilket innebär att jag ibland har den här fina utsikten när jag gör mina övningar.


Jag fick även månadens mest efterlängtade paket som jag beställde redan i februari, exakt vilka böcker jag beställde kan ni läsa om här. Jag och älsklingen var och rekade lokal till bröllopet och njöt av den underbaraste utsikten över sjön Möckeln. På jobbet bjöd de på tårta som gav mig problem med magen och tvingade mig att gå hem. Väl hemma käkade älsklingen lite lokalproducerad honung som jag bara var tvungen att visa och kvällen tillbringades i excel planerandes bröllop.



Vi inhandlade fair trade märkta nejlikor som stod sig i tre veckor, inte alls dåligt spenderade 49kr. Jag fotade lite till bloggen och passade på att instagramma det, bara för att jag kan. Mat är något som ligger mig varmt om hjärtat, därav kategorin Fröken H lagar och även när det inte är jag som lagar maten själv så är det kul att testa något nytt. Här ser ni kyckling i röd curry från vårt nya wok-ställe i stan och en libanesisk maträtt som älsklingen lagade till. La även en beställning hos panduro och vad som var i paketet får ni veta i eftermiddag. 


Jag passade också på att testa på att göra pappersrosor och blev riktigt imponerad av slutresultatet. Hjärtat är en del i processen och notbladen är second hand. När jag jobbar kväll gör jag nästan alltid listor för att inte låta dagen gå helt till spillo och jag är ibland så överambitiös att jag skriver datum. Efter första rätten på wok-stället tyckte vi att det vart så gott att vi beställde lunch därifrån också (dock inte helt frivilligt, maten som vi lagade kvällen innan misslyckades så vi hade inte mycket till val). Min orkidé har börjat blomma också och den har numera fem hela blommor som pryder fönsterbrädet i köket, tidigare har jag bara fått två åt gången.

Mars avslutades med tre påskmiddagar, en snabb fika på stan med älsklingen, kaffeost och släktingar från Finland. Min mjukisko, som jag fick av älsklingen i 17-årspresent får avsluta hela månaden. Hr ni gjort något kul i mars som ni vill dela med er av?

Ta hand om er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...