tisdag 25 oktober 2011

Tipstisdag: gör det själv!

Ett bevis på riktig kreativitet.

I dagens tipstisdag kommer jag inte skriva om någon shop som säljer ekologiska eller fair trade märkta kostymer. I stället kommer jag ge det bästa tips som jag fått när det kommer till utklädnad: gör det själv! Det är ett tips som kan appliceras på många delar av livet men speciellt när det vankas maskerad.

Det är lätt att bara gå iväg till närmaste butik och köpa en ny kostym istället för att vara kreativ och lägga ner lite tid på förberedelser. Tråkigt tycker jag, speciellt eftersom köpa kostymer ofta är dyra och ser billiga ut. Därför tipsa om sätt man kan göra sin utklädnad mer personlig, billigare och mer miljö vänlig.
  1. Använd kläder som du redan har i din garderob som en bra bas. Gå igenom din garderob och försök se möjligheterna i dem. En rutig skjorta, ett par shorts och en fyrkantig scarf kan förvandla dig till cowboy.
  2. Låna saker av vänner och familj. Kläder går att tvätta och man vet aldrig vad din kompis mormor har sparat på vinden som du kan få låna.
  3. Köp saker du inte har hemma på secondhand eller sy något eget. Planera och var ute i god tid så du inte får panik och bara köper något nytt. Utsvängda jeans, krinoliner eller utsvängda kjolar kan föra dig bakåt i tiden.
  4. Använd kostymer eller rekvisita du redan har på ett nytt sätt. Kanske kan du sy om eller förändra på något annat sätt? Kanske göra en peruk av ett par trosor och tygrester?
  5. Använd material du har hemma som t ex folie, papper eller kartong för att skapa nya kostymer. Dessa material går även att åter använda när maskeraden är över. Glöm inte bort att använda naturen också!
  6. Använd smink. Det går att göra mycket roliga saker med smink som inte ens kräver att du har en kostym. Det finns många bra miljövänliga alternativ där ute. Annars kan du köpa vattenbaserat teatersmink som är giftfri och allergivänlig för att göra häftiga ansiktsmålningar.
Satine från Moulin Rouge, 2009 Klänningen är lånad, håret är fejk.

Kinesisk turist, 2010. Klänningen är köpt på Myrorna i Trollhättan och peruken är köpt via nätet.
I år ska jag vara Marie Antoinette, med avhugget huvud och allt. Resultatet får ni se efter lördag men jag kan redan nu lova att det kommer bli en spektakulär kostym ihopknåpad med saker som jag har hemma eller fått låna av personer i min omgivning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...