måndag 10 oktober 2011

Fröken H testar: hemmagjord peeling för läpparna

Nu när hösten är här och vintern är i antågande är det viktigt att smörja in läpparna och ta väl hand om dem. Jag är i alla fall väl medveten om att mina läppar väldigt gärna torkar ut, blir nariga och spricker när det blir kallt ute. Ett sätt att ta bort narigheten på läpparna är att peela dem med antingen en hemmagjord peeling eller en köpt. Eftersom det är dyrt med köpta peelingar och jag inte hittat någon annan hemmagjord  (de måste förvaras i kylen/användas på mindre än en vecka) jag gillar testade jag att göra min egen variant.


Det man behöver är ett mjukt läppbalsam/cerat, jag valde försvarets hudsalva för att den är billig, ätbar och för att det var den jag redan hade hemma. Förutom cerat behöver man också socker, jag hällde över lite socker i en burk som jag tidigare haft min ansiktskräm i så den ska vara lätt att komma åt i badrummet.


Ta lite cerat på ett finger. Jag valde ringfingret eftersom det är det svagaste fingret på handen och jag inte hade jättenariga läppar, är dina väldigt torra/nariga rekommenderar jag att ta pekfingret för lite mer kraft.


Doppa fingret i sockret.


Resultatet blir något liknande det här.


Stryk på blandningen på läpparna och massera en stund. När läpparna känns lena torkar du av överflödet med en liten bit papper, smörj sedan läpparna med valfritt läppbalsam.


Eller så kan du slicka du upp det från läpparna i stället för att använda papper. Det är det bästa med att använda försvarets hudsalva, den är ätbar! Den används bl a inom försvaret för att steka i. Jag skulle dock inte rekommendera den till någon med nötallergi då den är innehåller jordnötsolja.

Mina läppar blev riktigt lena efter den här behandlingen och den är lätt att göra. Man använder endast så mycket av produkten som man behöver vilket gör att det inte blir en massa spill. Dessutom behöver du inte förvara den kallt då du blandar till den när du behöver peela läpparna! 

1 kommentar:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...