måndag 16 juni 2014

Vardagsbetraktelser: Maj genom Instagram

Oj vad tiden springer iväg! Halva juni har redan gått och jag har verkligen haft upp över öronen med saker att göra den senaste tiden med flytt till nytt hus och städning av gamla lägenheten. Innan vi börjar titta framåt tar vi en titt på vad maj hade att erbjuda:

1:a maj hittade jag loppishimmelen förkroppsligad i ett litet samhälle inte långt ifrån vart vi har flyttat. Massor med gamla fina saker till bra priser, helt i min smak. Arbetarnas dag fortsatte med att jag tittade på Marie Antoinette och riktigt njöt av scenografin.

Den andra maj hände det största i mitt liv hittills, vi blev gårdsägare och jag älskar verkligen det här stället. Vi började direkt med att renovera badrummet då en kakelrad spruckit och tur var det eftersom det börjat bli en fuktskada där bakom. Jag kände mig självklart skitsnygg i Erics såghjälm med hörselskydd och visir, man måste ju bespara hörseln.


Lite mindre renoveringar hanns också med, t ex tog jag bort en gräslig och äcklig dekorplast som de valt att sätta på kaklet. Tredje maj spenderades med att gå på gårdsauktion och rensa i hallonhäcken. Vi åt även en improviserad måltid inne i huset, där vi tog vad vi hade och åt på vad som fanns. Månaden fortsatte sedan med att jag konstaterade att mina nejlikor som jag köpt till Eric i födelsedagspresent och de dyra snittblommorna från hans mormor höll längst. Det lönar sig att satsa på kvalitet.

Jag fick även hem ett paket från Avanna.se där posten misshandlat paketet å det grövsta, postern jag beställt var trasig och paketet det kom i var intill obefintlig. Vi började även med veden och staplade en hel del under en kväll. Min fina vän Frida köpte en flaska vin till mig och det var bland det godaste vinet jag druckit, någonsin. Samma nämnda vän åt även lunch med mig på vårt favoritfik Smakbiten, innan det var dags för mig att snygga till mig lite och gå på fest med mina kollegor.

Som vanligt sprang jag nere vid sjön och körde slut på mig själv. Vi fortsatte med renoveringarna, träffade på en söt liten hare vid namn Harry och klättrade på taket.

Utsikten från taket är inte helt fel måste jag påstå och den nya vita väggfärgen blev så bra när den väl torkat. En fredag tipsade jag om en loppis som jag inte kunde gå till och ojade mig lite över ett blåmärke strax över knät som jag åsamkat mig under klättrings turen på taket. Ibland gör livet på landet ont också.

Till slut kom dagen då vi fick upp våtrumsplattorna på väggen och blev klara med badrummet. Nästan, eftersom det behövdes fogas en massa innan det var helt klart. Resultatet blev dock helt fantastiskt och helt klart värt det! Fyra veckor klarade mina favoritblommor innan de vissnade och en dag hade fältet utanför oss bytt från brungrå lera till svallande grönt, en underbar omvandling.

En dag bestämde jag mig för att sluta lite tidigare på jobbet och passade på att njuta av solen och en Elle. En annan dag var det solglasögons- och hattväder, tur att jag hade tillgång till bägge två! Samma dag målade jag taklister, och eftersom färg är så tråkigt att fota fick ni se en miss på min axel. Lördagen den 25:e maj vaknade jag okristligt tidigt för en lördag i min sovturban och färdades ner till Småland där det var dags för bröllop. Där skulle nämligen mina fina vänner Cissi och Gustaf vigas och bli man och fru.

Sista helgen i maj tog jag och Eric färgan över till Gotland för en minisemester innan det var dags för den riktiga. Vi tog selfies, drack klosteröl som skummade sig i mustaschen, gick på hutlöst dyra loppisar (6500kr för en gunghäst någon?) och hängde på uteserveringar. Ett helt perfekt sätt att avsluta en mycket hektisk månad på!

Ta hand om er!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...