onsdag 25 juni 2014

Funnet och förvärvat: Träskor och en 50-talskänning


God morgon mina fina läsare! Under 2014 och speciellt efter flytten har jag inte kunnat hitta så mycket nytt till garderoben, men jag har ändå två saker som fått flytta in till mig.

Det första är ett par träskor, eller trätofflor som vi säger här i trakten, från Karlskoga Trätoffelfabrik. Fabriken grundades 1921 och idag är det tredje generationen driver butik och tillverkar av träskor i olika modeller. 

Jag valde en klassisk karlskogatoffel i röd lack, med motiveringen "jag tänker inte förlora min stil fast jag flyttat ut på landet" och de har blivit flitigt använda. En bra sko att ha om man ska hämta posten eller in i grovutrymmena där man inte vill gå barfota.


Mitt andra köp är den här bedårande klänningen från Vintage gamla gatans webshop. Emma och Emilia är verkligen jättebra att ha att göra med och det är väldigt smidigt att handla från dem. Tack vare att jag hade presentkort sen i julas också så slutade notan på 100kr för mig, inte illa för en klänning från 50-talet i nyskick!


Till klänningen följde det också med ett skärp och en liten påse att förvara det i.


Så här ser klänningen ut med skärpet i midjan. Klänningen är sydd av en kvinna som hette Kerstin och har burits många gånger på Frimis i Linköping tillsammans med ett par sidenskor i samma färg. Anledningen till att jag vet det är att den förra ägaren hade nålat fast en liten lapp med en not om det på klänningen. Så fint tycker jag.

Ta hand om er!

2 kommentarer:

  1. Det var ju fantastiskt roligt tycker jag! :) Frimis har jag hört talas om.. Jag undrar om det finns fortfarande? Såg att du hade pratat om något här ovan också. Vad var det? Jag har haft semester så har varit mycket dålig på att läsa bloggar på ett tag. Ser också att ni köpt gård och eller flyttat ut på landet iaf. GUD VAD KUL! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det verkar som att Frimis fortfarande finns kvar! Som ett scandic hotell numera (snabb googling ;)) Jag höll ett föredrag om vintage och modehistoria förra veckan som en del av Lars Wallin-utställningen, det var jättekul! :) Jag har också varit sanslöst dålig på att läsa bloggar ett tag, antar att det är sommaren och lusten att vilja var ute istället :) Ja, det blev en gård. Lite snabbare än tänkt också :) Ha det! <3

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...