onsdag 26 oktober 2011

Omtänksamma onsdag: Mistra future fashion

Bild från Mistras hemsida
Jag trillade över en artikel när jag surfade runt på nätet härom dagen som handlar om att Mistra, stiftelsen för miljöstrategisk forskning, har investerat i ett forskningsprogram med fokus på hållbart mode. Efter att Mistra bett företag, organisationer och forskare att komma med gemensamma ansökningar bestämde de att 40 miljoner kronor ska investeras i ett projekt, Future Fashion från SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut.

"SPs ansökan är stark både vad gäller vetenskaplig kvalitet, användarnytta och koppling till material- och modeindustrin. Den täcker in de fyra temaområdena vi avsåg och har mycket stor potential att göra skillnad" Säger Lars-Erik Liljelund, VD på Mistra i deras pressuttalande.

De företag, organisationer och forskare som ingår i SP är bl a forskare från chalmers, Copenhagen Business School, Inventia Konstfack, H&M, SOEX och Myrorna m fl.

Forskningsprogrammet omfattar fyra forskningsområden och forskningsområdena är:

  • Förändringar av marknader & affärsmodeller: Mot hållbar innovation i modebranschen
  • Klargörande av vad hållbart mode är
  • Kombinering av designtänkande med processer för hållbara textilier och mode
  • Mot ekoeffektiva textila material och processer
  • Återanvändning, återvinning och "end of life" frågor
  • Mode för den offentliga sektorn
  • Hållbar konsumtion och konsument-beteende
  • Policy-instrument
Personligen tycker jag att det här låter helt otroligt intressant och jag önskar att jag hade kunnat skriva min c-uppsats om något liknande. Tyvärr blev det inte så då det inte var inriktningen på mitt program. Det här ska bli riktigt spännande att följa och nu kommer jag hålla utkik efter forskningsrapporter att läsa under de kommande åren. I övrigt tycker jag att det borde satsas mer pengar på forskning om hållbart mode och hur man kan förändra branschen till det bättre.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...