måndag 17 oktober 2011

Fröken H fixar: garderobs rensning

Innan: Rörigt, ingen struktur och kläder överallt.
Ett av de projekt som jag har pysslat med under de senaste veckorna är en massiv garderobsrensning. Eftersom vi flyttat från en stad till en annan i våras så har större delen av mina kläder befunnit sig i flyttlådor i förrådet eller hos mina föräldrar i väntan på att få hängas upp. På grund av detta har jag inte brytt mig om att ha någon speciell ordning i garderoben fram tills jag hämtade hem lådorna.

Under: Alla kläder i en och samma hög, lite lätt skrämmande faktiskt.
När jag äntligen tog tag i mig själv och började rensa bland gömmorna fick jag en lättare chock, 173 plagg innan rensning och då är underkläder, strumpor och kläderna som ligger i tvätten bort räknade. Det var många fler plagg än vad jag trodde att jag äger och definitivt en ögon öppnare. Jag kan inte äga 173 plagg och "aldrig ha något att ha på mig"! Det är ju uppenbarligen mig och inte min garderob det är fel på.

Jag påbörjade ett litet projekt med att kolla vad alla mina kläder är gjorda i för material och vart de är gjorda någonstans men orkade inte genomföra det då alla kläder låg i en hög på golvet medan jag försökte få någon struktur i det hela. Nu när garderoben är i ordning ska jag slutföra det någon dag och sedan dela med mig av resultatet till er.

Efter: Organiserat, färgkoordinerat och en ny byrå att förvara accessoarer i.
Mina bästa organiserings tips är:

  1. Hitta ett sätt du viker dina kläder på och håll dig till det. Jag viker mina kläder som i youtubeklippet i det här inlägget eller rullar dem för att spara plats. Har ju som konstaterat en hel massa kläder...
  2. Häng ömtåliga plagg på galgar och vik sådant som inte skrynklar lätt. En tumregel kan vara överkropp = häng upp, underkropp = vik.
  3. Ha samma typ av galgar åt alla kläder. De ska ha samma storlek och form för att spara så mycket plats och göra det lättare att hänga in och ta ut plaggen. Vet inte hur länge jag bråkade med olika slags galgar innan jag tillslut gav upp och köpte nya. Mina är två olika modeller från ikea, men eftersom de hänger i två olika garderober och jag inte blandar dem med varandra spelar det ingen roll.
  4. Avgränsare i lådor gör det lättare att hitta.
  5. Färgkoordinera! Allt blir så mycket bättre när man färgkoordinerar.
  6. Sist men inte minst, dela upp garderoben i säsonger och rensa minst två gånger per år. Plagg som inte fungerar under hösten/vintern (och tvärt om) får vila i en låda i källaren/vinden tills vädret tillåter. Ge bort eller gör om de kläder som inte används längre.
Resultatet av rensningen: en massa kläder och lite saker att skänka bort. (och bevis på min mode obsession: Solo, Cosmo och Elle i tre högar och det är inte ens alla...)
När jag rensat garderoben fick jag två lådor med saker som ska förvaras tills nästa år, en påse med saker att göra om (10 - 15 plagg) och en hel drös med saker som ska skänkas till pingstkyrkan. Hoppas att de kan glädja en annan person nu när de inte glädjer mig längre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...