tisdag 12 november 2013

Fröken H fixar: Lappar på armbågarna


God morgon! Idag vill jag visa hur jag förlängde livet på min favoritkofta genom ett enkelt litet knep, nämligen lappar på armbågarna. Jag valde en variant i filt/mockaimitation, som jag hittade i vår lokala sytbutik när jag var inne och köpte dragkedjor till ett annat projekt.


Anledningen till att jag valde att sätta på lappar på armbågarna ser ni ovan. De var så slitna att det mer kunde liknas vid en gasbinda än stickat tyg och, som ni ser, sjöng de verkligen på sista versen.


Varianten jag valde (andra spännande varianter här och här) är en som man lätt kan stryka fast på armbågarna med hjälp av ett strykjärn och så här går man tillväga:
  1. Placera lappen där du vill ha den.
  2. Täck lappen med lite tyg innan du stryker. Var försiktig med känsliga material.
  3. Dra strykjärnet över hela lappen under ca 30 sekunder. Om lappen inte fastnar, öka värmen på strykjärnet (ca 110°c).
  4. Vänd plagget ut och in och stryk på baksidan i ytterligare 30 sekunder. 
  5. Låt plagget svalna och använd inte innan det har kallnat helt. Om lappen lossnar efter användning, stryk på nytt med låg värme.
För att ta hand om lapparna så tvättar men dem enklast i maskin på 30°c, undvika kemtvätt och att inte ånga plagget där lapparna sitter. Skulle man tröttna på dem kan man enkelt ta bort dem genom att stryka på dem med hög värme. 




Och så här blev resultatet! Mycket bättre än tidigare och förlängde definitivt livet på min kofta med flera år. Win, win.

Ta hand om er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...