torsdag 16 februari 2012

Tänkvärda torsdag...


Förra veckan trillade Kicks klubbtidning ner i brevlådan och tillsammans med den fick man en provförpackning av Lancômes foundation teint idole ultra 24h. Lyxigt! tänkte jag vid första anblick, eller? Vad innehåller den egentligen?


Förpackningen (även om det bara är ett prov) känns lyxig men efter att ha läst Badskumt av Katarina Johansson har jag verkligen lärt mig att förpackningen inte är det viktigaste. Därför bestämde jag mig för att se vad den innehåller.

De första sex ingredienserna, de som det finns mest av, är följande:
  • Aqua - vatten.
  • Cylohexasiloxane - en oljig vätska som känns skön mot huden eftersom den inte blir kall mot huden som andra vätskor kan bli. Den är svår nedbrytbar och mycket giftig för vattenlevande organismer. Den sprids både via luften och vattnet och kan transporteras långa sträckor, har t ex hittats i fåglar på Svalbard.
  • Alkohol denat - gör så att produkten smakar illa om man får den i munnen. Är avfettande, uttorkande och kan ge kontakt exem. Kan innehålla ftalater som är reprodukionshämmande.
  • Isodoedecane - mineralolja = miljöpåfrestande då den inte är förnyelsebar. Beroendeframkallande då den stör hudens naturliga fettproduktion, dessutom är den svår att tvätta bort.
  • Butylene glycol - återigen, en mineralolja.
  • Acrylate/polytrimetyl siloxymethacrylate copolymer - en plast som kan vara cancerframkallande och reproduktions hämmande. Används som förtjockningsmedel trots att det finns bättre alternativ (t ex ginsyra eller stärkelse). En tumregel när det gäller INCI-förteckningen är att ju längre och krångligare ord det är, desto bättre att hålla sig borta.
Inga direkta höjdar ingredienser skulle jag vilja påstå och så här fortsätter det.



Foundationen innehåller bl a PEG (en tensid som är cancerframkallande och framställs med tunga kemiska processer som är påfrestande för miljön), linalool (parfymämne, allergiframkallande och CRM-ämne) och aluminiumhydroxid (täpper till porerna och lagras i kroppen. Kan ge hjärn- och nervskador) samt en massa andra kemiska och lååååååånga ord. Inget man vill ha på kroppen alltså.

Nu säger jag inte att man ska bojkotta den här produkten bara för att utan jag vill att man ska skaffa sig egen kunskap och bilda sig en egen uppfattning om vilka ämnen man vill undvika. Jag har t ex valt att i framtiden undvika ämnen som är miljöovänliga, hormonrubbande eller hamnar under kategorin CRM-, detta för att jag inte vill riskera att mina framtida barn föds utan förmågan att fortplanta sig. Vad vill ni undvika?

Ta hand om er och tänk själva!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...