måndag 4 augusti 2014

Vardagsbetraktelser: Juli genom Instagram


God morgon finingar! Ny vecka och månad i samma veva, ni vet vad det innebär! Det är dags att titta tillbaka på årets soligaste månad och se vad den hade att bjuda på.

Juli började med att vi fick ett tillskott på inredningsfronten. Mamma var snäll och köpte en serveringsvagn som jag suktat efter länge till oss. Jordgubbssäsongen var i full blom och vi åt jordgubbar så ofta vi kunde, både till mellis och frukost. Sen ägnade vi även början av månaden åt att förbereda för våra små kycklingar som vi hämtade nere i Herrljunga den sjätte juli.


Andra veckan i juli bjöd på en riktig värmebölja och vi passade såklart på att göra det bästa av den. En kväll knatade vi till andra sidan av udden som vi bor på och hittade helt fantastiska klippor att bada ifrån. 

Luncherna på jobbet spenderades i skuggan under ett träd där jag sedan la mig på rygg med himlen som utsikt efter maten. En dag bytte jag tydligen namn också, värsta felhörningen någonsin tror jag.

En kväll efter jobbet kom vår vän Håkan, hans sambo och hennes dotter upp för att pocka smultron. Vi hittade en liten guldgruva, precis runt knuten. Lyckan!


Luncherna fortsatte i gröngräset och på jobbet hade vi det sanslöst lugnt under ett par veckor (industrisemestern) och det fanns inte mycket annat att göra än att kludda. Fritiden har spenderats hemma i största möjliga mån och vi trivs väldigt bra i vårt vita hus. En hel del tid har också spenderats inne i hönshuset tillsammans med våra nya familjemedlemmar där de fått både gos och ompyssling.


Det fortsatte vara lugnt på jobbet (en fika någon?), hönsen fick gå på utepremiär i hönsgården och vi spenderade en fredag med att grilla hemma hos bästisens föräldrar. Där drack vi bubbel och jag bar hatt.


En lördag fick vi ett ryck och möblerade om hemma. Jag är så glad att vi gjorde det för det blev så mycket bättre! Värmeböljan fortsatte och gröngräset lockade mer än jobb. En kväll var det extremt varmt och det kändes som om vi skulle smälta bort. Nackdelen med att bo i ett gammalt hus är att det inte finns någon ventilation om vi inte eldar i pannan och då står luften still inne. Då spenderar man dagarna utomhus i skuggan och extra fint blir det om man samtidigt fikar med sina vänner.


Orkar man inte fika duger det lika bra att ligga på en dyna och ta en power nap innan man är redo för helg. Samma kväll som vi varit gifta i sex månader hämtade vi en traktor inte allt för långt från mina föräldrar och körde sedan hem den till gården. Hönsen har växt fruktansvärt snabbt under den knappa månaden som vi haft dem och de har blivit så pass stora att de får gå runt fritt på gårdsplanen när vi är ute och kan hålla ett vakande öga på dem. De tycker verkligen om att gå ut, något som de inte var helt förtjusta i i början. Månaden avslutades med att jag började lyssna på andra boken i sagan om is och eld. En helt fantastisk samling som jag verkligen rekommenderar!

Hur har er juli varit? Har ni gjort något kul?

Ta hand om er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...