måndag 18 augusti 2014

Modiga måndag: Virkad turban

Bild från Pinterest.

God morgon finingar! I år har jag världens babyboom bland mina vänner och bekanta. Det är verkligen kul tycker jag (även fast jag inte är sugen på en egen än) och passar på att göra lite presenter till de nyanlända. Den senaste presenten jag gjorde var mössan ovan, en ursnygg sak som jag tycker passar till både pojkar och flickor. Om ni vill göra en själva hittar ni mönstret här. 

Så här blev min version.

Mönstret är rätt enkelt när man väl klurar ut det och att göra en mössa tog mig ungefär 4 timmar av aktivt virkande, perfekt att slänga ihop på en kväll alltså. Jag använde mig av ett loppat ullgarn och en virknål i storlek 6, som var lite större än vad som anges i mönstret. Masktätheten hade nog blivit bättre om jag använt mig av en i storlek 4. 

Mössan höll dock på att bli min mentala död eftersom jag började göra den i ett annat garn innan jag bytte till det blå-grå-vita garn som ni ser på bilden. Det ursprungliga garnet var omöjligt att virka med då masktätheten blev för dålig och det i princip inte gick att se vart den ena maskan slutade och vart den andra började. När jag väl bestämde mig att byta garn var jag så uttröttad av det första garnet att allt bara blev fel, för många maskor, för få maskor och fel ordning på dem. Frustrationen var enorm. 

Jag fick helt enkelt ta en paus, ge mig ut och springa och fortsätta nästa dag. När frustrationen lagt sig, gick det ursnabbt att virka och mössan hann bli klar innan vi skulle träffa barnet den är virkad till. Ett gott slut på den historien alltså.

Ta hand om er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...