tisdag 17 april 2012

Tipstisdag: Conscious Collection SS12

H&M har den 12 april 2012 släppt ytterligare en kollektion med namnet conscious collection som är H&Ms bidrag till en mer hållbar framtid.

Årets kollektionen har tre undergrupper med dam, herr och exklusiva festkläder. Jag är mycket glad över att H&M denna gång har gjort herrkläder. Även män ska ha en lätt tillgänglig källa till klimatsmarta kläder. Dessutom visar H&M att ekologiska kläder inte bara behöver vara "tråkiga" basplagg utan även riktigt roliga festkläder.



Dam sidan är en somrig mix med ljuva pasteller (vitt och puderrosa), tropiska mönster, spets och några färgklickar i form av korallrosa. Plaggen är i form av klänningar, shorts, blusar och kavajer. En hel del skräddat och uppklätt men även några strandvänliga plagg.


Herr sidan är mer basic med en del skräddade shorts och kavajer samt en hel del snygga vardagsplagg. Här har de valt att satsa på den mer klassiska seglarlooken, inte mig emot då den stilen i mitt tycke är väldigt snygg. Färgskalan är neutral och inget jätte exalterande men det fungerar bra som en första kollektion tycker jag. 


Festkollektionen är den som är mest intressant enligt mig. Även om alla plagg inte kanske är i min stil eller passar min smak gillar jag att de har använt sig av intressanta skärningar och färger. Precis som jag skrev tidigare tar detta bort lite av stämpeln som ekologiska kläder och miljörörelsen i stort ofta har. H&M visar faktiskt med hela kollektionen att detta med medvetenhet inte alltid behöver vara svårt och tråkigt.


H&M Conscious Collection - Se mer på hm.com

Detta säger H&M själva om sitt arbete för hållbart mode:



Min kritik mot kollektionen är att det just bara är en kollektion. Med tanke på att H&M är ett så pass stort och framgångsrikt företag som det faktiskt är borde en större del av deras permanenta plagg vara utav ekologiskt eller återvunnet material. Tyvärr är ju fortfarande mer än 50% av det som säljs i en vanlig H&M-butik tillverkade utav konventionella tyger.

Dessutom är tygen bara en liten del av plaggen, hur går resten av processen till? Vad använder de för metoder och kemikalier när de färgar plaggen. Speciellt de mer vibrerande och starka färgerna brukar vara svåra att hitta i miljövänliga varianter. Det tycker jag att det behöver finnas med genomskinlighet kring.

Ta hand om er! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...