onsdag 18 april 2012

Omtänksamma onsdag: PETA


Stella McCartny är en av de designers i modebranschen som drar det största står till stacken när det gäller miljötänk och djurrätt. Detta är ett klipp hon har spelat in för PETA som förklarar hennes ståndpunkt i pälsfrågan.

Jag har personligen valt att bära päls men den får inte vara nyproducerad. Jag anser att det är ett större slöseri att bränna upp eller slänga bort en päls som redan har tillverkats i stället för att använda den, bl a  tycker jag det är respektlöst mot djuret som har fått sätta sitt liv till och ur en miljösynpunkt är det helt sanslöst att inte använda det om det redan finns.

Däremot har jag inte bestämt mig för hur jag ska göra med skinnskor ännu. Rent etiskt sett är det inte bra att bära skor av skinn. Däremot tycker jag att skinnskor har en bättre hållbarhet och i det långa loppet är bättre än skor i t ex pläder (konstgjort läder). Den konventionella skinntillverkningen är dock en riktig miljöbov med alla kemikalier som används i samband med produktionen och borde p g a det ligga långt ner på min lista. Har dock inte sett några studier på om det är mijövänligare att tillverka skor i pläder (troligen inte, då de är gjorda av plast = olja)  än traditionellt skinn. Därför avvaktar jag tills jag får lite mer kött på benen innan jag tar ställning i denna fråga.

Vad tycker ni? Vad har ni valt och hur tänkte ni i samband med det?

Ta hand om er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...