tisdag 12 augusti 2014

Vardagsbetraktelse: Våra hedemorahöns


God morgon finingar! Jag tänkte berätta lite för er om våra fina Hedemorahöns idag. Vi har tio stycken som vi köpte från en bonde i Herrljunga för fem veckor sedan. Fem av dem är hönor och fem är tuppar, tror vi i alla fall, vi kan inte vara helt säkra innan de börjar lägga ägg och det gör de när de är ungefär sex månader gamla. I dag är de åtta veckor och några dagar, så det är ett tag kvar.


De har fri tillgång till utevistelse i en hönsgård under hela dagen och på kvällen brukar vi släppa ut dem helt fritt så de får utforska omgivningarna bäst de vill med ett vakande öga från mig eller Eric på sig. Vi har både räv, rovfågel och iller där vi bor så det känns bäst att bara ha dem helt fria när vi är hemma.


Fast de bara är två månader gamla så har alla olika personligheter och de är verkligen supernyfikna på allt som pågår runt om kring dem. Gör vi något utomhus vill de gärna vara med och titta men flyr tillbaka till tryggheten inne i hönshuset så snart det blir det minsta läskigt. Vår traktor är nog det läskigaste de vet.


I övrigt är de nog som höns är mest och njuter extra mycket av livet när de får ägna sig åt fodersök eller sitta lite högre upp på en pinne och hålla utkik.


Som de flockfåglar de är gör de också allt i grupp. Gör ett höns något så kan du vara säker på att de andra inte är långt efter och skulle någon få för sig att gå ifrån gruppen en stund flaxar de snart tillbaka till gemenskapen. 

En kväll när vi släppte ut dem var det en höna som blev kvar inne i hönsgården och trots att hon, mycket väl, vet hur man tar sig ut till de andra, gick hon runt inne i hönsgården och pep ömkligt tills jag bar ut henne till de andra.


De är väldigt lustiga också våra små hedemorahöns. En sak som händer nästan varje dag är när jag öppnar luckan åt dem ska alla ut samtidigt, men ingen vågar gå ner först. Sen står de uppe i luckan en liten stund, innan någon modig längst bak i ledet flyger över huvudet på de andra och landar på gräset nedanför. Tillslut följer även resten efter och då går det i en väldig fart.


Inne i hönshuset har de fri tillgång till mat och vatten, samt mycket plats att röra sig på de dagar som de kanske inte vill eller kan gå ut (de är inte överförtjusta i regn). I söndags bestämde jag mig för att möblera om inne hos dem, när jag ändå håll på att lägga ut nytt strö.


Och så här blev resultatet. Foderautomaten och vattenskålen fick en ny plats, samtidigt som värmelampan flyttades till pinnarna istället. Jag passade även på att bygga några lägre sittpinnar åt dem också då de inte kommit på att man kan sitta på de höga ännu. Höjden är inga problem, luckan ut är högre upp än sittpinnarna och jag har sett några av hönsen hoppa från marken, till högst upp på trappan. 

De skulle även klara sig utan värmelampan nu, men jag har valt att ha kvar den ett tag till så att de ska förstå vart de ska sova någon stans. I söndags, efter att jag sprungit, kikade jag in till dem och då var det två som fattat att man skulle sitta på pinnarna, istället för att ligga på marken.


Om de haft en extra händelserik dag, som i söndags när de fick vara ute längre än vanligt, lägger de sig i en liten klunga på golvet och sover. Finns det dessutom en fläck med solljus lägger de sig väldigt gärna i den. De är verkligen söta när de sover.

Ta hand om er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...