fredag 27 januari 2012

Fröken H testar: Kamerafodral


I julklapp fick jag en underbar liten bok av mina föräldrar som heter "Sy!" av Cath Kidston. Den innehåller mer än 40 enkla syprojekt och instruktioner på hur man gör de grundläggande sömnadsstegen, som sömmar, fållar och vad man behöver. 

Boken är mycket inspirerande och jag gillar verkligen att mönstrena är kitshiga och Underbara Clara-iga. Något jag gillar ännu mer är att man får med tyg i boken att använda till väskan som man ser på framsidan samt mönsterpapper till alla projekt. Det är verkligen ett bra sätt att engagera läsaren på.


Jag valde dock att strunta i väskan för den här gången och göra något jag behöver, nämligen en vadderad påse att ha min kamera i.

Min kreativt kaotiska arbetsplats.
Tyget är det jag hittade på loppisrundan och symaskinen har mamma och pappa köpt till mig för länge sedan på Lidl. Sylådan är en gammal verktygslåda och påsarna är fulla med gamla tygrester.


Klipp ut två rektanglar, en av det mönstrade tyget och en av ett enfärgat tyg att ha som foder. Jag använde ett vitt bomullstyg. Vik på hälften med den aviga sidan utåt och sy ihop botten och kanterna, lämna öppningen. 


 Vik en fåll av det mönstrade tyget och stoppa fodret i ytterpåsen. Klipp till en snedremsa att ha som ränna för snodden så du kan dra ihop och stänga påsen.


Sy fast 'rännan'


Sy ihop fodret och det mönstrade tyget, men lämna en öppning för att kunna göra nästa steg.


Fyll påsen med hobbyfiber (alternativt använda en bomullsvadd mellan det mönstrade tyget och fodret) och sy igen hålet som du lämnat öppet. Tricket är att inte fylla till bristningsgränsen, utan lämna lite rum att röra sig med. Jag hade även kameran i påsen när jag fyllde den bara för att veta vart jag behövde lite extra skydd.


Tråckla i ett snöre eller band i valfri färg med hjälp av en säkerhetsnål och dra åt. Klart!

Jag blev faktiskt riktigt nöjd, även om jag inte höll mig hundra procent till instruktionerna och trots att jag egentligen inte är någon höjdare på att sy. Vad tycker ni?

Ta hand om er! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...