onsdag 7 december 2011

Omtänksamma onsdag: hur många slavar har du?

Mitt resultat från Slavery Footprint
För några dagar sen läste på Sofias blogg om Slavery Footprint, en sida där man kan göra ett test och se hur ens shoppande påverkar andra människor i världen. Snabb som jag är att hoppa på nya saker när det gäller miljö och fairtrade gjorde jag testet och fick en smärre chock över resultatet. 60 "slavar" är resultatet av hur jag har shoppat tidigare.

Testet går ut på att man svarar på frågor om vad man har i sitt hem, hur man äter och liknande. Samtidigt som man svarar på frågor kan man läsa om hur arbetsförhållandena är inom just det området. Både spännande och lärorikt.

Projektet Slavery Footprint är framtaget av Call Response med stöd av Fairtrade Fund och är enligt mig ett bra sätt att skapa uppmärksamhet om hur andra påverkas av vårt onödiga shoppande. Däremot så tycker jag att det är dåligt att de inte tar med i beräkningen hur man konsumerar, t ex om man väljer ekologiskt eller fairtrade framför andra produkter eller om man lägger eftertanke bakom sina inköp.

När testet är genomfört kan man lära sig mer om förhållanden och vad man kan göra för att hjälpa till samt ta del av deras app där man kan tjäna "Free World Point" och på så sätt förbättra sina resultat. De områden som jag behövde förbättra mest var på kädfronten och det håller jag ju på att förbättra varje dag. Gör testet här och se vad du får!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...